Hoe motiveer je jezelf voor vervelende klussen? 7 tips

//Hoe motiveer je jezelf voor vervelende klussen? 7 tips

Hoe motiveer je jezelf voor vervelende klussen? 7 tips

Vervelende klussen: bij tijd en wijle ontkom je er niet aan. Maar hoe motiveer je jezelf om ermee aan de slag te gaan als je écht he-le-maal geen zin hebt?! Deze 7 tips helpen je op weg…

1. Hak grote taken in kleine mootjes

Niets zo demotiverend als een enorm groot, vaag project waaraan geen einde lijkt te komen. Maak het jezelf makkelijk en denk niet in einddoelen maar in tussenstappen. Hak grote projecten in kleine, uitvoerbare onderdelen en werk die een voor een af. Leuker wordt het daardoor niet direct, maar wel stukken eenvoudiger!

2. Werk samen

Alleen is maar alleen en gedeelde smart is halve smart. Dus heb je een klus die onafzienbaar lijkt of waar je als een berg tegenop ziet? Ronsel een vriend of vriendin en ga samen aan de slag. Wel zo gezellig, een goede stok achter de rug en je boekt twee keer zoveel resultaat!

3. Zorg voor goed ‘gereedschap’

Vervelende taken zijn een stuk minder vervelend, als je ze met het goede gereedschap kunt aanpakken. Gun jezelf dus een paar mooie tijdschriftcassettes voor je werkarchief, een lekkere bureaustoel, een mooie pen, goede vaatdoeken of een superstofzuiger. Want goedkoop is duurkoop: niet alleen in financieel opzicht, maar ook vanuit motivatie-overwegingen!

4. Breng jezelf in de juiste stemming

Nee, niet met eten of drank, want dan word jij alsmaar ronder naarmate je actielijst slinkt… Maar wel met een rustig of juist opzwepend achtergrondmuziekje, dat jou in de juiste stemming brengt om je aan die vervelende taak te zetten. Werk stug door zolang de muziek speelt en hou daarna een welverdiende pauze.

5. Hou een race tegen de klok

Ben jij iemand die gek is op wedstrijden? Voer dan een race tegen de klok. Stel de wekker in op een kwartier of half uur, zet je tanden in die vervelende klus en probeer hem af te hebben voordat de alarmbel rinkelt. Als het je lukt heb je niet alleen gewonnen, maar mag je ook nog eens twee keer zo lang relaxen als beloning :-)!

6. Incasseer je beloning

Is in bad liggen voor jou de ultieme manier van ontspannen? Doe je favoriete badschuim in bad, draai de badkraan open, kwijt je gewetensvol van die doodsaaie taak en laat je na afronding ervan linea recta tussen de bubbels glijden. Heerlijk! Of hou je meer van wandelen? Stippel alvast een kleine route uit die je straks wil lopen, zet je aan je vervelende klus en trek daarna de buitenwereld in.

Zonde van je tijd? Nee hoor, af en toe wegdromen en niks doen is juist goed voor je productiviteit, volgens schrijfster Manoush Zomodori, die een pleidooi voor verveling houdt. Hoe dit precies zit, lees je in de eerstvolgende De HuishoudCoach Nieuwsbrief!

7. Tackle je uitstelgedrag

Misschien kun je met deze tips al aardig uit de voeten. maar hoe motiveer je jezelf als je last hebt van serieus uitstelgedrag? Maak dan gebruik van de ‘extreme excuus’ truc om in beweging te komen. Hoe het ‘extreme excuus’ in je voordeel werkt, lees je in het artikel ‘Je uitstelgedrag aanpakken’. Veel succes!

© De HuishoudCoach® – Els Jacobs

By |2018-06-06T14:12:21+00:00juni 5th, 2018|

About the Author:

Dr. Els Jacobs (1965) is oprichter en eigenaar van De HuishoudCoach en licentiegever van de Opgeruimd Leven methodiek. Els is binnen De HuishoudCoach actief als trainer, auteur en professional organizer. Zij verzorgt o.a. de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren, schrijft uitstekend gerecenseerde opruimboeken, en coacht en adviseert particulieren, ondernemers en kenniswerkers bij het (re)organiseren van hun huis, bedrijf en/of werk. Op aanvraag verzorgt Els ook workshops, workshopdagen, presentaties en lezingen op maat.

Send this to a friend