De Vlaamse organizer Ellen Rymen – 37 jaar en moeder van twee 7-jarige dochters – is begin april het team van De HuishoudCoach komen versterken. Met haar zaak ‘hetOverzicht’ helpt ze zowel particulieren als kleine zelfstandigen bij het praktisch organiseren van hun woon- en werkplek. 

Hoe kwam je met professional organizing in aanraking?

“Tot een paar jaar terug werkte ik als visual merchandiser en vertelde ik mijn zus dat het tijd werd voor iets nieuws. Toevallig had ze net een artikel over professional organizing gelezen. Of dat misschien iets voor me was? De adrenaline stroomde meteen door mijn lichaam, ik wist niet eens dat je van organiseren je beroep kon maken! Na uren googlen en verschillende gesprekken met mijn man, vrienden en familie besloot ik de Opleiding tot Professional Organizer te volgen en mijn eigen bedrijf te starten.”

Hoe zag je beginperiode als organizer eruit?

“Het was wel een beetje een stap in het duister, omdat in België het beroep professional organizer nog niet zo bekend is, zeker niet toen ik begon! Maar er is niets leuker dan samen met mensen aan de slag gaan om de obstakels uit hun dagelijkse leven aan te pakken. Dat kan gaan van het op orde brengen van de administratie, archief, kasten, speelkamer, hobbykamer en stockruimte tot het stroomlijnen van alle activiteiten die thuis en op het werk moeten gebeuren.
Inmiddels heb ik al veel mensen kunnen coachen naar een aangename werkplek en een huis om in thuis te komen. Ook heb ik workshops gegeven bij Ikea en leid ik nieuwe organizers op. Het vak is geknipt voor me: ik kan er al mijn praktische inzichten, enthousiasme en inlevingsvermogen in kwijt.”

Hoeveel organizers zijn er momenteel in België?

“Het exacte aantal ken ik niet, maar ik schat dat er momenteel 70 organizers in België actief zijn. In Nederland werken er ongeveer 500-600. Maar het beroep is in België nu serieus in opkomst en ook in tijdschriften en kranten komt er gelukkig steeds meer aandacht voor organisatieproblemen en -oplossingen.”

Van welk soort opdrachten gaat jouw organizershart het snelst kloppen?

“Als mensen door omstandigheden door de bomen het bos niet meer zien en ik hen kan helpen het overzicht terug te krijgen, dan ga ik met veel voldoening naar huis. En wanneer ik na afloop dan nog een telefoontje of mailtje krijg dat de methode zo goed werkt of hun leven veranderd is, dan doet me dat echt wat. Het geeft me extra energie.”

Welke inzichten heb je opgedaan in jouw eerste jaren als organizer?

“Gaandeweg heb ik ontdekt dat het allerbelangrijkste is dat jij zélf bepaalt hoe je graag wil leven, uiteraard rekening houdend met andere gezinsleden. En dat – of je nu in een heel georganiseerd of wat rommeliger huis woont – het handig is om geen perfectie na te streven, want daar kan je flink stress van krijgen. Er mag tenslotte geleefd worden waar je woont!”

Als je één tip zou kunnen meegeven aan mensen die last hebben van chaos, welke zou dat zijn?

“Geef al je spullen een vaste plaats en wen jezelf aan gebruikte spullen altijd meteen op die vaste plaats terug te leggen. Dat voorkomt heel wat rommel en zoekwerk.”

Ellen RymenWelke hoop koester je voor de toekomst?

“Er hangt nog veel taboe omheen, wanneer je hulp vraagt van een Professional Organizer. Ik zou dan ook graag zien dat professional organizing meer ingeburgerd raakt in België, want ik weet dat veel mensen hier nood aan hebben. We leven in een consumptiemaatschappij waar we heel veel spullen bijeen krijgen, maar waarin iedereen het tegelijkertijd heel druk heeft. Zo druk, dat het van opruimen en ordenen van de basis – je thuis – gewoonweg niet komt. Dan spreekt het voor zich dat mensen de draad kwijtraken. Als je dit wil aanpakken, maar je weet niet hoe, dan kan een organizer uitkomst brengen. Chaos verdwijnt waar het overzicht verschijnt.”

Waar ben je te vinden?

“De regio Antwerpen, Kempen en Limburg is mijn werkgebied. Meer informatie over mijn werk en werkwijze is te vinden op hetOverzicht. En voor vragen ben ik altijd bereikbaar via info@hetoverzicht.be of +32 (0)473-96.11.58.”