Veelgestelde vragen

/Veelgestelde vragen

veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over de Opleiding tot Organizer

Wil je meer weten over de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren (OPOP) van De HuishoudCoach? In onderstaand overzicht vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over het beroep van organizer, de inhoud en organisatie van de opleiding, de wijze van inschrijving en kosten, en de periode na de opleiding.

Staat jouw vraag er niet bij? Aarzel niet om ons te mailen of bellen; we helpen je graag verder!

Een professional organizer brengt overzicht en rust in chaotische woon- en kantooromgevingen. In de praktijk betekent dit dat je als professional organizer ondersteuning en advies geeft aan mensen die moeite hebben met:

  • opruimen: het opschonen en reorganiseren van hun woon- of werkplek
  • administreren: het verwerken van inkomende post en het opzetten van een goed archief
  • agenderen: het effectief afhandelen van projecten en klussen
  • huis- en kantoorhouden: het stroomlijnen van steeds terugkerende taken

 

In Nederland kun je als organizer werken met:

  • particulieren ofwel een- en meerpersoonshuishoudens, die ondersteuning vragen bij opruimen, administreren, tijdmanagement, budgetcoaching en/of huishoudmanagement.
  • bedrijven, waarvan medewerkers, managers of de directie hulp nodig hebben bij werkplekorganisatie, e-mail beheer, clean desk management, tijdmanagement of archiefbeheer.

In de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren leer je hoe je mensen thuis kunt coachen bij effectiever opruimen, administreren, agenderen en huishouden. Wil je liever mensen op de werkvloer begeleiden bij e-mailen, plannen en effectief werken, dan kun je beter de Opleiding tot Organizer voor de Zakelijke Markt volgen.

Of jij als organizer een goedlopende onderneming zal hebben, is van tevoren moeilijk te voorspellen. Hierop zijn namelijk allerlei factoren van invloed, waaronder:

  • de regio waarin je actief bent
  • je kennis, kunde en vaardigheden
  • je  persoonlijkheid
  • je eventuele specialisatie
  • de tijd en energie die je in je bedrijf steekt.

Gemiddeld gesproken kun je er echter vanuit gaan dat je ongeveer 1 jaar nodig hebt om je bedrijf op te starten, bekend te maken onder jouw doelgroep en je eerste inkomsten te verwerven.

 

Naar schatting zijn er in Nederland 600 professional organizers actief. Ongeveer 75% daarvan werkt parttime en de rest fulltime. De geografische spreiding van organizers houdt gelijke tred met de bevolkingsspreiding in Nederland.

Ja, je werkzaamheden als professional organizer laten zich uitstekend combineren met een reguliere baan of de zorg voor kinderen, aangezien je jouw werkafspraken met cliënten zelf in goed overleg met hen kunt inplannen.

Elke opleidingsgroep bestaat uit minimaal 8 en maximaal 14 cursisten. Deze groepsgrootte staat garant voor:

  • een optimaal leereffect
  • veel persoonlijke aandacht
  • afwisselende interactie met andere cursisten

Voor, tijdens en na de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren word je persoonlijk begeleid door Dr. Els Jacobs van De HuishoudCoach. Zij staat je met raad en daad bij en is graag bereid om al je vragen rondom het beroep van professional organizer, de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren en het starten van je eigen bedrijf per mail of telefoon te beantwoorden.

‘Els moet het heel erg druk hebben, dus ben ik steeds weer aangenaam verrast door de snelheid en vriendelijkheid waarmee mijn vragen worden beantwoord. Super!
Mieke
‘Fijn dat ik met mijn vragen altijd bij de LinkedIn groep van oud-cursisten en Els. Het geeft me het gevoel dat ik er niet alleen voor sta.’
Anneke

Tijdens de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren (OPOP) werk je met 3 verschillende boeken:

  1. Het boek ‘Aan de slag met De HuishoudCoach. Opruimen, organiseren en huishouden voor iedereen’ door Els Jacobs (2015, 4e druk luxe editie). Dit boek, dat geschreven is vanuit het perspectief van mensen die kampen met chaos in huis en hoofd, ontvang je 6 weken voorafgaand aan de eerste cursusdag.
  2. Het OPOP-cursusboek, dat tijdens de opleiding zelf wordt uitgereikt. Hierin vind je alle benodigde informatie over o.a.:
    • het beroep van professional organizer
    • de clientèle van organizers
    • beproefde werkmethodieken om je cliënten te begeleiden bij opruimen, administreren, timemanagement en huishouden
    • technieken om je cliënten effectief te motiveren
    • marketing en acquisitie
    • en een schat aan checklists die je kunt gebruiken bij de uitoefening van je vak als professional organizer
  3. Het ‘Belastinghandboek’ van de Belastingdienst, waarin je kennis kunt nemen van de financiële en boekhoudkundige aspecten van het starten van een eigen bedrijf, en dat je ontvangt op de laatste cursusdag.

Tijdens de opleiding loop je 7 uur stage bij een zogenaamde ‘proefklant’. Deze proefklant kun je:

  • uit ons proefklantenbestand van ruim 500 proefklanten betrekken. In dat geval leggen wij het eerste contact voor je met iemand uit jouw regio, waarna jij diegene zelf kunt mailen of bellen om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek.
  • zelf zoeken via familie, vrienden, je (voormalige) werkkring of social media.

Tijdens de allereerste trainingsdag kun je je voorkeur aan ons kenbaar maken.

Cursisten van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren (OPOP) beoordelen de opleiding met ruim een 9 gemiddeld. Hiermee is de OPOP al jarenlang de best beoordeelde opleiding tot professional organizer van Nederland. Onze cursisten zijn onder meer lovend over:

  • De deskundigheid, het enthousiasme en de hulpvaardigheid van de docenten
  • De toepasbaarheid van de methodieken en
  • De bruikbaarheid van het cursusmateriaal
  • De mogelijkheid om stage te lopen bij proefklanten
  • De positieve sfeer gedurende de trainingsdagen
  • De heldere communicatie voor, tijdens en na de opleiding

We geven graag het woord aan onze cursisten!

crkboJa, De HuishoudCoach® is sinds 2010 als onderwijsinstelling geregistreerd door het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO). Dit betekent dat De HuishoudCoach® met succes een strenge audit heeft ondergaan op zorgvuldigheid, rechtszekerheid, redelijkheid, betrouwbaarheid en kenbaarheid en we onze opleiding en 1-daagse trainingen derhalve BTW-vrij mogen verzorgen.

Dankzij de CRKBO-registratie van De HuishoudCoach bespaar je standaard 21% op je cursuskosten en ben je er zeker van dat de cursusorganisatie en bedrijfsvoering van De HuishoudCoach piekfijn in orde zijn!

nbpo logoJa, De HuishoudCoach is sinds 2006 aangesloten bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO), die als doel heeft om de kwaliteit, professionaliteit en veelzijdigheid van professional organizers in Nederland en Belgie te vergroten.

Meer informatie over de activiteiten van de NBPO en de toelatingseisen om aspirant-lid te kunnen worden vind je op hun website.

Nee, aangezien onze opleidingsgroepen doorgaans een half jaar voor aanvang al vol zitten en we per jaar maximaal 5 opleidingsgroepen van 14 cursisten kunnen opleiden en begeleiden, organiseren we sinds 2012 geen informatiebijeenkomsten meer over de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren.

In plaats daarvan ben je van harte welkom om ons bij vragen rechtstreeks te mailen of bellen. We zijn graag bereid al jouw vragen persoonlijk te beantwoorden!

Ja, de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren vindt plaats in Vergadercentrum MeetingPlaza, Godebaldkwartier 20 te Utrecht, dat in het hart van het overdekte winkelcentrum Hoog Catherijne gelegen is.

Vergadercentrum MeetingPlaza is zowel via het Openbaar Vervoer (OV) als per auto uitstekend bereikbaar en ruime parkeergelegenheid bevindt zich op een steenworp afstand in de parkeergarage ‘Moreelse Park’.

Ja, tijdens De Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren lunchen we in het restaurant van vergadercentrum MeetingPlaza, waar je vrijelijk kunt kiezen uit een heerlijk vers en gevarieerd assortiment van salades, vruchtensappen, smoothies, soepen, broodjes, koffie en thee, zodat je jouw lunch kunt aanpassen op je eigen dieetwensen.

Je kunt je inschrijven voor de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren door het OPOP-inschrijfformulier volledig ingevuld en ondertekend:

  • per post te zenden aan De HuishoudCoach, Staverse Jolwerf 4, 2317 DW te Leiden of
  • per mail te sturen aan info@dehuishoudcoach.nl.

Na ontvangst van je inschrijfformulier zenden we je per omgaande de bevestiging van je inschrijving, de cursusbeschrijving en een overzicht van wanneer je welk poststuk van ons kunt verwachten in aanloop naar de eerste cursusdag.

N.B. Inschrijvingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

De startdata van de verschillende opleidingsgroepen van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren vind je in dit overzicht, dat van maandag t/m vrijdag dagelijks wordt bijgewerkt. Houd bij het raadplegen van het overzicht de volgende punten in de gaten:

  • Zodra een opleidingsgroep bijna vol zit, vermelden we bij de desbetreffende opleidingsgroep het aantal nog beschikbare plekken. Hieraan kun je echter geen rechten ontlenen, aangezien we op sommige dagen meerdere aanmeldingen tegelijkertijd ontvangen, maar we doen ons uiterste best de informatie zo actueel mogelijk te houden.
  • Is de opleidingsgroep van je voorkeur vol, dan kun je je vrijblijvend aanmelden voor de wachtlijst voor desbetreffende opleidingsgroep.

Ja, als de opleidingsgroep van je voorkeur al vol is, kun je je hiervoor vrijblijvend op de wachtlijst laten plaatsen. Mocht er door onvoorziene omstandigheden een plek vrijvallen in deze groep en jij bovenaan de wachtlijst staan, dan word je door ons gecontacteerd met de vraag of je al dan niet wilt instromen.

Wil je graag op de wachtlijst geplaatst worden? Mail ons dan je naam en telefoonnummer plus de opleidingsgroep(en) van je voorkeur. Je ontvangt daarna van ons per omgaande een bevestiging van je vrijblijvende plaatsing op de wachtlijst.

N.B. Aanmeldingen voor de wachtlijst worden behandeld op volgorde van binnenkomst, maar ingeschreven cursisten krijgen vanzelfsprekend voorrang boven niet-ingeschrevenen wanneer er een plek vrijvalt.

 

De kosten van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren bedragen € 1695,-. (vrijgesteld van BTW i.v.m. CRKBO-registratie). Hiervoor ontvang je:

  • 4 trainingsdagen (8 dagdelen)
  • alle benodigde literatuur
  • lunches, koffie, thee, fruit en versnaperingen
  • begeleiding door Els Jacobs vanaf het moment van je inschrijving tot 1 jaar na afronding van je opleiding

 

Ongeveer 6 weken voor aanvang van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren ontvang je van ons per post het cursuspakket. Dit bestaat uit een voorbereidende thuisopdracht, het boek ‘Aan de slag met De HuishoudCoach’ en de factuur. De betalingstermijn van de factuur is 30 dagen.

Ja, het is mogelijk om de factuur van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren in 3 gelijke termijnen te voldoen. Mocht je van deze mogelijkheid gebruik willen maken, vermeld dit dan bij het ‘Opmerkingen’ -veld op het OPOP-inschrijfformulier.

Ja, tweejaarlijks oorganiseert De HuishoudCoach een terugkomdag van oud-cursisten van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren, waarop je inspirerende, vakgerelateerde workshops kunt volgen, nieuwe collega’s kunt leren kennen, met oude bekenden kunt bijpraten en natuurlijk van lekkere hapjes kunt genieten.

Daarnaast ontvang je na afronding van de opleiding een uitnodiging voor de besloten LinkedIn groep ‘Oud-cursisten van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren’. In deze LinkedIn groep kun je vragen, verzoeken en tips posten en met andere oud-cursisten en trainer Els Jacobs van gedachten wisselen over alles wat met professional organizing, ondernemen en marketing te maken heeft.

Nee, De HuishoudCoach is formeel een eenmansbedrijf en neemt als zodanig geen mensen in dienst. Wel heeft De HuishoudCoach met enkele andere ervaren, deskundige organizers een samenwerkingsverband, om grotere organizingprojecten te kunnen uitvoeren en nieuwe diensten en producten te ontwikkelen.

Ja, na afronding van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren kun je je aanmelden bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) als aspirant-lid; het gevolgd hebben van de Opleiding tot Professional Organizer strekt daarbij tot je aanbeveling.

Naast het gevolgd hebben van een relevante opleiding, stelt de NBPO echter nog enkele aanvullende eisen aan aspirant-leden. Bekijk de toelatingseisen en de aanmeldingsprocedure van de NBPO.

Vacature organizer: waarschijnlijk heb je deze woorden als aankomende organizer wel eens gegoogled, want waar vind je als professional organizer, opruimcoach of huishoudcoach een leuke vacature? Voor het antwoord op deze vraag is het belangrijk te weten hoe de dienstverlening door organizers in Nederland is georganiseerd.

Het beroep professional organizer wordt in Nederland beoefend door zelfstandig ondernemers. Een keuze voor het beroep van professional organizers houdt dus automatisch een keuze voor het starten van een eigen bedrijf in. Dat betekent in de praktijk dat er zelden een vacature voor een professional organizer op het internet of in de krant te vinden is; net als andere dienstverlenende bedrijven werft iedere organizer namelijk zijn of haar eigen klanten.

Als organizer vervul je doorgaans dus geen bestaande vacature, maar zet je jouw kennis en vaardigheden via o.a. een eigen website in de ‘etalage’ zodat mensen die jouw hulp op het gebied van opruimen, administratie, timemanagement en huishouden uitstekend kunnen gebruiken, de weg naar jou makkelijk kunnen vinden. Dat is ook precies de reden waarom in onze Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren veel aandacht wordt besteed aan marketing en acquisitie!